Mäntsälän seurakunta

Blogi -arkisto

1.3.2017 8.00

Anna Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu

Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa: ”Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Esivallalle kuuluu maksaa vaikkapa verot, mutta mikä kuuluu sitten Jumalalle? Raamatussa psalmissa 100 sanotaan: ”Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät luonut, ja hänen me olemme, hänen kansansa, hänen laitumensa lampaat.” Jumala on antanut meille elämän. Mitä muuta siis voisimme antaa Hänelle takaisin kuin oman elämämme? Jumala ei ole vailla meidän tekojamme ja suorituksiamme vaan oman elämämme ja sydämemme avaamista Hänelle.


Me ihmiset emme ole osanneet toimia koskaan oikein. Jo aikojen alussa ensimmäiset ihmiset, Aatami ja Eeva, rikkoivat Jumalan tahtoa vastaan valiten oman tahdon tien. Tämän seurauksena Jumala hääti heidät ulos Paratiisista, ja syntyi kuilu ihmisen ja Jumalan välille. Raamatussa kuitenkin meille kerrotaan, että Jumala ei jättänyt meitä tähän tilaan. Hänen rakkautensa meitä kohtaan on niin paljon suurta. Johanneksen evankeliumissa kirjoitetaan: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh.3:16) Jumala lähetti maailmaan ainoan poikansa Jeesuksen sovittamaan meidän syntimme ja korjaamaan tuon välirikon ihmisen kanssa. Tässä vaiheessa tulee ihmiselle mahdollisuus antaa Jumalalle se, mikä Jumalalle kuuluu. Uskotko sinä, että Jumala on sinut luonut ja että Hän on antanut sinulle elämän? Haluatko antaa Jumalalle sen, mikä Hänelle kuuluu?


Jeesus sanoo Raamatussa: ”Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.” (Ilm.3:20) Oletko joskus nähnyt maalauksen, joka tästä Raamatun kohdasta on maalattu? Taiteilija Holman Huntin teoksessa Jeesus seisoo ison puisen oven edessä. Ovi on osittain peitettynä rikkakasveilla ja köynnöksillä. Jeesus seisoo ovella lempeän oloisena ja kolkuttaa. Aikoinaan teokselle naurettiin, koska ajateltiin taiteilijan tehneen suuren virheen. Ovessahan ei ole ollenkaan kahvaa! Mutta idea onkin siinä, että ovenkahva on sisäpuolella. Se kertoo siitä, että Jeesus ei tule kenenkään sydämeen väkivalloin. Hän vain lähestyy rakkaudellaan ja kolkuttaa. Ihminen itse tekee valinnan. Avaako hän sydämensä oven Jeesukselle vai ei. Siksi kahva on sisäpuolella.


Haluatko sinä oppia tuntemaan Jumalan ja Jeesuksen rakkauden? Jos et ole koskaan vielä elämässäsi avannut sydämesi ovea Jeesukselle, voit tehdä sen rukoilemalla kanssani nyt.


Jeesus. Haluan oppia tuntemaan sinua paremmin. Ja siksi avaan tänään sydämeni oven sinulle. Tule, Jeesus, sydämeeni ja pelasta minut omaksesi. Anna kaikki syntini minulle anteeksi. Pyydän myös, että johdatat elämääni tästä eteenpäin oikeaa tietä. Kiitos, Jeesus, rakkaudestasi ja armostasi. Nimessäsi, Aamen.


Riikka Pajunen

kappalainen


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja